söndag 12 oktober 2014

På bättringsvägen 12/10, v.35+1

Hej

Sedan förra inlägget har Edde börjat må bättre. Det visade sig vara en infektion han drabbats av igen, en ny sepsis (blodförgiftning). För detta har han fått antibiotika vilket verkar ha hjälpt då infektionsparametrarna har sjunkit stadigt sedan i fredags. Vi är väldigt glada att det var en infektion och inte något fel på tarmen vilket skulle ha inneburit en ny operation. Infektionen gjorde att tarmarna stannade upp helt, men nu har det börjat komma avföring i stomin igen vilket innebär att tarmarna åter är i rörelse. Han har heller inte kräkts mer sedan i fredags. De slutade helt med att ge mat via magsäcken när han blev så dålig, och han har ännu inte kunnat börja äta igen. Förhoppningsvis kommer han att kunna få mat igen imorgon, han får redan nu medicinen i sin sond vilket har gått bra så det ser hoppfullt ut. Förra gången han hade sepsis och inte kunde äta tog det tre veckor innan han åter kom upp i full matmängd, men denna gång hoppas vi att det ska gå lite snabbare, eftersom det är detta det hänger på för att vi ska få komma hem.

 
I respirator, med tubtejpen full av kräks
Andningsmässigt har Edde varit stabil sedan han åter fick respirator. Igår blev han dock väldigt orolig och låg och vred sig länge. De misstänkte att det kanske var tuben som låg konstigt, men istället för att sätta ny tub fick han istället prova CPAP igen vilket har gått bra, han har inte haft såna dippar i saturation och puls som han hade förra gången. Nu hoppas vi att han ska kunna stabilisera sig i CPAP-en så att han slipper respirator mer.

 
Tillbaka i CPAP
Det har varit en tung vecka för oss. Vi var så inställda på Umeå, hade börjat packa väskorna så smått och hade bokat in tid åt Alva för inskolning på hennes förskola. Eddes försämring blev en riktig käftsmäll, när han blev så dålig visste jag inte riktigt hur jag skulle orka. Att se sitt barn ligga på ens bröst helt livlös och inte veta om han ska dö är en upplevelse jag inte önskar någon men som både jag och Erik fått uppleva alldeles för många gånger. Det tär på energi och ork. Min och Alvas förkylning har inte heller gjort saken bättre. Alva har också varit väldigt ledsen den här veckan, troligtvis en reaktion på att jag och Erik haft det tungt. I torsdags kväll kände vi båda att vi var totalt slut. Tack och lov har vi haft hjälp med barnvakt av pappa och min syster fredag-söndag. Detta i kombination med att Edde blivit bättre har gett oss ny energi. Igår var Edde så stabil att jag och Erik passade på att ta ledigt från sjukhuset hela eftermiddagen+ kvällen och hänga bara vi. Det var första gången sedan Edde föddes som vi spenderat så lång tid tillsammans, en mycket välbehövlig paus i allt. Laddade med ny energi hoppas vi nu på att vår son ska repa sig fint. 
/Mamma Maria

6 kommentarer:

  1. Kramar kramar. Ni finns i våra tankar. Jag har senaste dagarna skrivit på ett långt brev till er i mitt huvud. Jag och Anders vill så hjälpa er. Tänk att bara få fylla er frys med 30 hemgjorda biffar och några lådor köttfärssås. Självklart fyller jag på med handsprit flaskor också :) Vi hade faktiskt en utanför vår dörr under ett år. Sedan var det trots det bra handtvätt när någon kom in :) Vår Linnea är med oss ♡ och vi har många gånger fått bli påminda att det kunnat bli annorlunda. Så vi ser er som hjältar där ni är idag Maria, Edde, Alva och Erik ni gör fantastiskt i en oerhört svår och skrämmande situation ♡♡♡
    Kramar från mig Nadia och kusin Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Maria och familjen! Vi har nyss last alla Era kanslosamma upplevelser sedan vi akte fran Umea. Med grat I halsen har vi till slut anda upplevt att det pa sista tiden ater vant till en positive utveckling. Vi hoppas att Ni alla orkar fortsatta kampa och att Ni snart far komma hem till Umea. Vi langtar sa efter Er!
    Varma kramar fran farfar o Fia och en extra stor till Alva!

    SvaraRadera
  3. Hej på er. Jag förstår att ni har det jättetungt. Hoppas ni snart kan komma hem till Umeå. Morbror Jan.

    SvaraRadera
  4. Kämpa kämpa Edde. Hör av er om något behövs. Kram /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Så skönt att det vänt till det bättre igen för Edde. Även om blodförgiftning låter farligt så var det ju ändå tur att det var en infektion och inte något problem med tarmarna. Underbart att andningen stabiliserats. Vad fint att ni kunde få en stund för er själva också, bara ni två. Hoppas att allt nu bara ska gå i positiv riktning och att ni kan få andas ut och komma hem. Varma kramar från Karin

    SvaraRadera
  6. <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 !!!!!!
    /Aina

    SvaraRadera