söndag 14 september 2014

Försiktigt bättre på denna svajiga berg- och dalbana. 14/9, 31+1

Hej!

Maria passar på att gå en efterlängtad promenad så jag passar på att skriva istället för henne. Edde mår något bättre än för några dagar sedan. Infektionen börjar så sakteliga ge vika. Magen fungerar något bättre, han får nog börja med bröstmjölk via sond inom närmsta dagarna. Han har tyvärr lagts i oscillator igen då han hade svårt att få ut koldioxid och därmed påverkades hans pH. Som ni som följt oss på denna resa förstår så är det svårt att sia om vad som kommer att hända. Men ska försöka ge min tolkning av det som händer. Eddes lungor är nog något bättre än tidigare, det verkar inte som att han kommer få så pass svårt att få i sig syrgas att han dör av syrebrist. Men han får mycket syrgas vilket paradoxalt är skadligt för kroppens utveckling. Jag gissar (här blandar jag helt vilt mina biologikunskaper med lite evolutioteori, spekulerar helt enkelt) att det är för att det bildas fria radikaler av syre, men kan också vara av någon anledning. Hur länge han kommer att behöva andningshjälp är svårt att sia om, alltifrån någon vecka till något år är rimligt. Tarmmässigt tror jag att tarmarna har ganska god funktion och kan ta upp näring, men blodförgiftningen gjorde att Eddes tarmar stannade av. Vi får svar inom den närmsta tiden om tarmarna fungerar bra eller om det är något fel man inte vet om ännu. Han har så saktliga börjat växa, han väger nu 1 120 gram vilket är bra. Han var uppe på lite högre vikt när han var svullen, men det berodde på vätskeansamling. Nu verkar det som att Edde börjar gå upp igen, vilket behövs då han hade vägt ungefär 1700 gram om han fortfarande hade varit kvar i magen och utvecklats efter förväntad vikt. När jag pratat med läkarna tror de att han stått still i vikt så pass kort tid att han inte borde påverkas av det på sikt. Allt sammantaget verkar Edde må bättre och det är ingen fara för hans liv just nu. Nu är det bara att hoppas att han blir ännu bättre.

Det mest positiva är att, efter att vi fick beskedet att det är bra att ha honom på bröstet även om man hostar lite, att jag har börjat ha Edde på bröstet mycket mer. Eftersom vi har lite olika sömnrutiner testade jag att gå till Edde för några nätter sedan för att ha honom på bröstet någon timme. Väl där märkte jag att han gjorde att jag slappnade av så pass mycket att jag kunde somna. Den natten hade jag den bästa sömnen som jag haft här i Uppsala. Efter det har jag som rutin att ha honom på bröstet ungefär 4-6 timmar per dag och sedan 5-10 timmar per natt. Så det gör att jag får ligga och gosa, småsova och vara med Edde mer än halva dygnet. Jag sover bättre, Edde får de positiva effekterna av att ligga på mitt bröst.

Vi kommer nog att bli kvar här alltifrån en vecka till en månad till. Det känns dock kul att vara här, vi har ju trots allt varandra och har dessutom fått massa stöd av våra familjer. Maria är förkyld igen så hon kan inte vara hos Edde, men även det verkar bli bättre så om någon dag kan vi nog båda vara med honom ganska fritt. Det är ju valdag idag och det känns lite extra högtidligt. Det är en dag så man blir extra tacksam för det samhälle vi har, för det samhälle som tidigare generationer kämpat för att skapa. Vården för Edde uppskattar jag har kostat samhället en bra bit över en miljon (har lärt mig tumregeln att intensivvård kostar ungefär 30- 40 000kr/dygn, ambulansflyg tre gånger kostar nog 50-100 000kr/gång, förlossning med kejsarsnitt har jag för mig kostar runt 40 000kr), tack för att Edde fått den chans han får. Jag har säkert olika uppfattning än många som läser om vad man ska rösta på och hur samhället ska byggas. Men det är bra om så många som möjligt går och röstar för det som just ni tror är bäst för Sverige. Jag tror ändå att slår vi alla våra kloka huvuden skapar vi på demokratiskt sätt ett bättre samhälle. Tills dess är jag och Maria tacksamma för att vi har en fantastisk sjukvård i Sverige och att Edde får ta del av den. Nu vankas det promenad, sedan middag och en ångestladdad kväll framför TV:n.

/Pappa Erik


4 kommentarer:

  1. Kramar från oss på Klintvägen ♡

    SvaraRadera
  2. Skönt att få sova gott, låter fantastiskt att kunna slappna av med detta lilla underverk på magen, bra gjort. Ring om något behövs. Kram på er

    SvaraRadera
  3. Skönt att det är lite lugnare för Edde nu. Härligt med så långa kängurusittningar, för er båda, och snart för Maria också. Måtte det vända nu. Varma kramar från Karin
    P.S. Hur gick det för dig i Landstingsvalet?

    SvaraRadera
  4. Hej på er. Jag läser er sida varje dag. Skönt att det hörs lite bättre för Edde. Hälsa Maria och Alva.
    Morbror Jan.

    SvaraRadera