onsdag 27 augusti 2014

Stabil kille 27/8 28+4

Hej

Återigen har det varit en stabil dag för Edde. Han har lite mindre syrgas nu, magen funkar fortsatt bra och han får äta lite mer för varje dag. Även hans infektionsprover ser bättre ut idag, dock hade han lågt blodvärde och fick lite mer blod men det är vanligt för prematurer. Känner att dessa två dagar varit så himla sköna, det är först nu jag riktigt inser hur jobbiga de andra dagarna har varit, hur jag sitter på helspänn hela tiden. Varje litet larm inne på salen och varje gång telefonen ringer när jag inte är på sjukhuset får jag hjärtat i halsgropen. Det är också nu alla de här kritiska dagarna den här veckan börjar komma ikapp, tidigare har jag bitit ihop och kört på, det är först igår och idag jag kunnat känna efter på gott och ont.

Det är i alla fall härligt att jag kunnat börja sitta känguru med honom nu, satt ett pass igår och två pass idag. Det här med att sitta känguru är himla speciellt då jag måste ligga helt still i minst 2-3 timmar utan tv, telefon, böcker, radio och annat som förströelse. Det är bara jag och Edde. Kan erkänna att det inte var ofta när Alva var liten som jag hade henne på det sättet, hud mot hud i flera timmar utan att göra något annat. Känns som att det är väldigt bra för anknytningen. Hoppas bara att Erik är tillräckligt frisk snart för att kunna hålla Edde han med.

Meningen med att sitta känguru är att skapa en liknande miljö som i livmodern. Det finns flera fördelar med detta, dels är det bra för min bröstmjölksproduktion då närheten till barnet stimulerar hormoner som ökar mjölken. Det är också bra då det stabiliserar syrgasmättnad, temperaturreglering, hjärtfrekvens och andningsfrekvens hos bebisen. Även sömn och vakenhetsmönster blir bättre och barnen får bättre viktuppgång. Man har även sett att barn som får sitta mycket känguru får bättre IQ. Allt detta gör att vi verkligen vill sitta så mycket som möjligt så med Edde, och kommer nog lägga den mesta av tiden på sjukhus de kommande månaderna till det.

En sak jag funderade på när vi förberedde oss på att vi skulle föda för tidigt var vad man egentligen gör under hela neonataltiden, jag föreställde mig att jag skulle sitta på en stol bredvid kuvösen och titta på tills barnet inte behövde kuvös längre. Men personalen jobbar mycket med att vi ska vara så involverade i vården av Edde som möjligt. Detta innebär att vi själva sköter saker som att byta blöja, ge mat, kontrollera sondens läge (slangen i magsäcken), ta temp, byta stomipåse, sköta syrgasmätare, koppla på andra mätare, byta lakan och tvätta kuvösen etc. Det känns jättebra att vi får göra så mycket, det gör att i alla fall jag känner mig mer som en mamma som tar hand om mitt barn än en passiv anhörig som ser på.

Nu håller vi tummarna att han ska fortsätta vara stabil så kanske vi åtminstone kan få komma hem till Umeå inom ett par veckor.

/Mamma Maria

4 kommentarer:

  1. Åh, så skönt att det varit så mycket positivt i dag! Fint att du får vara delaktig i Eddes skötsel, Maria, och så småningom även Erik. Satsa hårt på känguru!! (Det låter mycket härligare än dopning, hoppas ni inte tog illa upp att jag berättade om effekten av EPO på prematurer.) Varma kramar!

    SvaraRadera
  2. Klockan måste vara nio timmar försenad i bloggen. Skrev för en minut sedan, en kvart över midnatt natten mot torsdag, och tiden angavs som 15:15 onsdag...God natt!

    SvaraRadera
  3. Hej Maria och familjen! Känns bra att Edde är stabil och att Du Maria får anknyta Dig stärkande genom känguruställning och all skötsel runt omkring. Jag får starka minnen från Eriks förlossning, som oxå var med akut kejsarsnitt. Han kom i laga tid, men lyfte ena handen över huvudet och vinkade, vilket
    medförde stopp i framfödandet. Jag fick vara med inne på operationssalen och efteråt fick jag halvsitta med honom hud mot hud(=känguru?) i en annan sal under en lång stund. Mina känslor flög från rädsla för katastrof till oerhörd glädje och väldig stark anknytning. Jag hoppas verkligen att Erik blir frisk snart, så att han oxå får delta i kängurusittning och annan närkontakt. Är Alva fortfarande pigg och glad solstråle? Vi hoppas att det fortsätter stabilt för Edde
    och att Ni får komma hem till Umeå snart. Varma kramar från farafar o Fia!

    SvaraRadera
  4. Tänker på er och hoppas att ni får var sin känguru sittning med Edde idag! ♡

    SvaraRadera